Sunday 24 April 2011

qada' solat..

    haritu ada org tanya aku kalau tertinggal solat fardhu boleh ke ganti time bukan waktu solat. actually aku dah lama nak bgtau tapi selalu lupa. so kepada org yg tanya aku tu, kalau tertinggal solat fardhu kita kena ganti onwards lepas kita teringat yg kita tertinggal solat. sbb solat fardhu kan wajib so kalau tertinggal xboleh nak tangguh2 utk buat qada'. contoh la kan, aku tido sampai terlajak nak solat suboh. aku bangon pukul 12. pukul 12 kan dah habis waktu solat tapi aku still kene ganti sbb aku tertinggal solat fardhu. xkan nak tggu sampai suboh esok baru nak gantikn. so itulah ceritanya.

   ok nie cerita pasal benda lain plak. haritu aku pergi la dgr kuliah maghrib kat masjid shah alam nie. dia cakap pasal imam n makmum. dia kata kalau imam baca fatihah, makmum tu sunat mengaminkan fatihah tu serentak dengan imam dengan suara yg dikeluarkan. sbb fatihah tu 1 doa n bila kita amin serentak dgn imam, malaikat pon akan aminkan skali doa (fatihah) kita tu. tapi tu khas utk lelaki la kalau keluarkan suara time amin tu. kalau perempuan cuma gerakkan mulut je la, jgn keluarkan suara. pastu ustaz tu cakap lg, 'amin' nie ada 4 loghat.
1. aaamin (aaa-3 harkat, min-2 harkat)
2. amin (a-2 harkat, min-2 harkat)
3. emin (a tu tukar jadi e)
4. aku dah lupa,haha. sorry

   so aku harap aku dah menjawab soalan lah kot. ok,gtg. nite2 :)

3 comments:

  1. habeh klo bgon time waktu haram bersolat mcm mne lak?

    4. amiiin (a 2 hrkt min 3/4/5/6 hrkat)

    ReplyDelete
  2. urm jap. xhabis khatam lagi, nanti aku tanya org then aku jwb. ow eyk? hee, aku lupa lahh :p

    ReplyDelete